Početna
Novosti
Novosti

30 godina znaka zaštite okoliša EU Ecolabel

Na Svjetski dan znaka zaštite okoliša 13. listopada (World Ecolabel Day) slavi se 30 godina znaka zaštite okoliša EU Ecolabel. Prije tri desetljeća, 23. ožujka 1992., službeno je pokrenuta uredba EU Ecolabel s ciljem uspostavljanja sustava označavanja na razini cijele EU koji bi isticao proizvode s manjim utjecajem na okoliš, na temelju pouzdanih i znanstvenih informacija.

Od tada se pretvorio u veliki i priznati znak, koji pomaže potrošačima da naprave održiviji izbor; 83.000 proizvoda i usluga sa znakom EU Ecolabel dostupno je na tržištu EU-a, a njihov se broj posljednjih godina brzo povećava.

Što je EU Ecolabel i zašto je poseban?

Ukratko EU Ecolabel znači „dobro za okoliš, dobro je i za mene“.

EU Ecolabel je potvrda o održivosti za neprehrambene proizvode i usluge. Pokriva 26 kategorija kao što su deterdženti i proizvodi za čišćenje, proizvodi od papira, kozmetika, tekstil, namještaj i elektronika, kao i turistički smještaj u hotelu i kampovima, a u razvoju njegova kategorija za održive financijske proizvode.

EU Ecolabel ističe se među mnogim zelenim znakovima iz nekoliko razloga. Dok se često na tržištu proizvođači sami prozivaju i promoviraju zelenima, ovu oznaku vodi Europska komisija, a kriteriji prema kojima se oznaka može dodijeliti biraju se vrlo pažljivo, u dogovoru sa skupinama za zaštitu okoliša kao što je Europski ured za okoliš (EEB) i potrošačkim organizacijama kao što je Europska organizacija potrošača (BEUC). Kriteriji za EU Ecolabel razmatraju sve faze od vađenja sirovina do uporabe i odlaganja proizvoda. Ovaj pristup osigurava da se u obzir uzme širok raspon utjecaja na okoliš – uključujući potrošnju vode, energije i materijala, utjecaj na biološku raznolikost, emisije stakleničkih plinova, trajnost i mogućnost recikliranja proizvoda, kao i upotrebu opasnih kemikalija. Provedbu sheme označavanja provode neovisna tijela u svakoj državi članici. Zahvaljujući ovom rigoroznom pristupu, EU Ecolabel stekao je visoku razinu povjerenja među stanovništvom EU-a. Osam od deset ljudi koji poznaju EU Ecolabel vjeruje da osigurava ekološku prihvatljivost, a u mnogim je zemljama EU najpriznatiji od svih dostupnih ekoloških znakova. Stoga se sa sigurnošću može reći da je EU Ecolabel pouzdan alat za snalaženje u džungli zelenih oznaka i za zaštitu potrošača od lažnog zelenog oglašavanja (greenwash).

EU Ecolabel u Hrvatskoj

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja je nadležno tijelo za znak EU Ecolabel u Hrvatskoj te je dodijelilo ovaj znak za 34 proizvoda i 9 usluga.

Jeste li već pronašli proizvode sa znakom EU Ecolabel u svojim trgovinama?

U nacionalnom registru nalaze se:

  • Kozmetički proizvodi koji se ispiru: Swisscolor d.o.o.
  • Upijajući papir i proizvodi od upijajućeg papira: DELT Papir d.o.o., CUP UP d.o.o., EURO ROSA IP d.o.o.
  • Sredstva za čišćenje čvrstih površina: Saponia d.d. i S-ATEA d.o.o.

U turističkom sektoru znak EU Ecolabel ima šest kampova iz Valamar Riviere d.d., Toplice Sveti Martin d.o.o., Falkensteiner Hotels & Residences Punta Skala, Punta skala d.o.o., OPG Mohokos Lajtman Biserka za usluge turističkog smještaja koje pružaju.

Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja i Ministarstvo turizma i sporta vode zajedničku kampanju da hrvatski turizam budu što više zelen uz pomoć znaka EU Ecolabel.

Više o znaku EU Ecolabel na web stranici Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja Republike Hrvatske: https://mingor.gov.hr/o-ministarstvu-1065/djelokrug-4925/okolis/eko-oznake/znak-zastite-okolisa-europske-unije-eu-ecolabel/1420 .

Pratite nas na društvenim mrežama: https://www.facebook.com/EU-Ecolabel-Hrvatska-917984185032743/

EU Ecolabel u praksi: kozmetika i turizam

Da bi se razumjelo što to znači u praksi, pogledajmo pobliže neke od kategorija: kozmetiku i turizam.

Među kozmetičkim proizvodima obuhvaćenim EU Ecolabel nalazimo kozmetičke proizvode koji se ispiru kao što je tekući sapun za ruke. Za ovu kategoriju certifikacija osigurava da certificirani proizvod sadrži samo biorazgradive sastojke, da ne sadrže mikroplastiku i da sadrže samo palmino ulje iz provjerenih održivih izvora. Štoviše, proizvod ne smije sadržavati opasne kemikalije kao što su endokrini disruptori, alergeni i kemikalije, koje izazivaju preosjetljivost te druge opasne kemikalije. Na taj način EU Ecolabel za kozmetiku u isto vrijeme štiti okoliš i zdravlje potrošača.

Druga kategorija koju pokriva EU Ecolabel je turistički smještaja. U ovom slučaju oznaka promiče mjere uporabe obnovljivih izvora energije radi štednje energije u pogledu rasvjete, sustava klimatizacije i grijanja prostora i vode, smanjenja količine otpada, smanjenja uporabe kemijskih sredstava u pogledu kemijskih proizvoda za čišćenje te poboljšanja lokalnog okoliša.

Rođendanske želje

Tijekom proteklih 30 godina EU Ecolabel je postigao mnogo i nastavlja igrati ključnu ulogu u podupiranju održivog ponašanja potrošača i politike EU-a. Dok se pušu rođendanske svjećice, imamo želje za budućnost.

Prvo, želimo da EU Ecolabel dalje raste i pokriva više proizvoda i usluga: važno je postaviti visoku ljestvicu onoga što održivost znači za još više područja potrošnje.

Drugo, želimo vidjeti kako trgovci na malo povećavaju ponudu proizvoda s eko-oznakom na policama, a sve više proizvođača i pružatelja usluga da to koriste za poticanje svog zelenog poslovanja, umjesto da razvijaju vlastite oznake.

Treće, želimo da ojača sinergija između različitih politika radi prepoznavanja uloge znaka EU Ecolabel za kružno gospodarstvo i zelenu tranziciju i zaštite potrošača.